20 February 2010

Keningau FM (1 Tahun)


Majlis Perasmian Ulang Tahun Keningau FM ke-1 Tahun.


Assalamualaikum wrb..

Hari ini 20 Februari 2010 adalah sambutan ulang tahun pertama Radio Malaysia Keningau FM bersiaran. Staf Keningau FM meraikannya di Dewan Masyarakat Keningau bersama dengan pendengar seluruh kawasan Keningau. Saya bersama anak sulung turut serta memeriahkan majlis tersebut yang dirasmikan oleh ADUN Liawan, YB. Datuk Haji Sairin Bin Haji Karno.

Antara pengisian sepanjang berlangsungnya majlis ulang tahun tersebut ialah, pertandingan mewarna untuk kanak-kanak, pertandingan kiub rubik, uji bakat penyampai berita radio dan pertandingan kuiz. Soalan-soalan kuiz semuanya berkaitan dengan kewujudan Keningau FM.

Semua penyampai atau DJ Keningau FM turut bersama (turun padang) bersama dengan pendengar kecuali mereka yang bertugas di konti pada masa itu. Antaranya ialah DJ Azroy, DJ Aidah, DJ Norlela, DJ 99 dan..... (sekadar yang diketahui sahaja).

Sedikit sejarah tentang Radio Malaysia Keningau FM;

STESEN KENINGAU FM MULA BEROPERASI PADA 01 JANUARI 2009. BERSIARAN DARI BILIK HUBUNGAN YANG TERLETAK DI BANGUNAN RUMAH PERSEKUTUAN KENINGAU DARI PUKUL 7 PAGI HINGGA 5 PETANG.

SIARAN BAHASA MELAYU MEMBUAT PEMBUKAAN SIARAN DARI PUKUL 7 PAGI HINGGA 10 PAGI KEMUDIA SIARAN BAHASA DUSUN MENGAMBIL ALIH HINGGA PUKUL 12 TENGAHARI DIIKUTI DENGAN SIARAN BAHASA MURUT HINGGA PUKUL 2 PETANG SETERUSNYA DIAMBIL ALIH SEMULA OLEH SIARAN BAHASA MELAYU HINGGA PUKUL 5 PETANG.

SIARAN KENINGAU FM DAPAT DINIKMATI SEKITAR 25 KM RADIUS BUAT FASA PERTAMA DAN AKAN DIPERLUASKAN KE DAERAH LAIN.
BERMULA TAHUN 2010 INI, SIARAN KENINGAU FM TELAH DAPAT DIDENGARI DI DAERAH TENOM, SOOK, TAMBUNAN NABAWAN DAN SEBAHAGIAN KAWASAN DI DAERAH PAPAR DENGAN FREKUENSI 94.7 MEGAHERTZ.

Dalam ucapan perasmian YB. Datuk Haji Sairin Bin Haji Karno, beliau mencadangkan agar Keningau FM memanjangkan siarannya dari jam 7 pagi hingga jam 12 tengah malam. Alasannya ialah supaya rakyat di seluruh pedalaman dapat menikmati siaran ini dengan lebih selesa tanpa gangguan oleh aktiviti harian. Di samping itu, maklumat atau dasar kerajaan dapat terus disampaikan kepada rakyat sepanjang hari tersebut.

Kawasan tanah seluas 10 ekar di jalan Keningau-Kimanis juga telah disediakan untuk pembangunan infrastruktur RTM cawangan Keningau termasuk kuartersnya.

Akhirnya, semoga Radio Malaysia Keningau FM terus bersiaran di kawasan pedalaman ini dan seterusnya dapat memberikan input yang dapat membangunkan daerah Keningau setanding dengan daerah lain.

Hebat, syoknya.......

Sekian...



Related Posts with Thumbnails