18 March 2010

Ikhtibar Dri Persekitaran


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Sudah lama rasanya saya tidak kemaskini blog ini. Bukannya sengaja saya tidak masukkan cerita tetapi kekangan kerja yang agak banyak menghadkan saya untuk mencuri masa mencari cerita seterusnya memasukkan cerita tersebut ke dalam blog ini. Namun demikian, saya akan terus berusaha untuk mengupdate blog ini dari masa ke semasa.

Di antara perkara yang dapat melapangkan dada dan menghilangkan masalah diri ialah berjalan. Maksudnya, bersiar-siar melihat pemandangan indah dan menarik serta menyaksikan keluasan dunia ini. Betapa tidak, sebab kita akan melihat taman, sungai, tasik, kebun, sawah, bukit-bukau, gunung-ganang dan sebagainya.

Segeralah keluar dari tempat persembunyian anda seperti bilik, rumah dan pejabat seterusnya cuba daki bukit-bukau, gunung-ganang, panjat pokok yang tinggi, teguk air yang jernih dan hidu keharuman bunga-bungaan di taman. Pada masa itulah kita akan berasa bebas dan merdeka seperti burung-burung yang terbang di udara.

Mengurung diri tidak kiralah dalam bilik, rumah atau pejabat bersama kekosongan jiwa merupakan cara berkesan untuk membunuh diri. Justeru, mengapa kita menyerahkan diri kepada kesusahan dan kemurungan? Tidakkah kita sepatutnya menyatukan pandangan, pendengaran dan hati untuk menggesa diri kita sendiri.

Para doktor juga mengesyorkan kepada mereka yang bermasalah untuk berjalan-jalan ke tempat indah yang tidak pernah dikunjungi.

Wallahulam...

Related Posts with Thumbnails