20 January 2010

BILDERBERG: STRATEGI YAHUDI WUJUDKAN KERAJAAN GLOBAL



Edisi 1368 Al Mujtama', sebuah majalah terbesar dan terpengaruh di timur tengah telah menyajikan tajuk muka depan yang sangat asing dan hampir tidak pernah diketahui oleh kebanyakan masyarakat. Tajuk itu bernama Bilderberg -'Munadzamatun fauqa al hukumaat tudiiru al-'alam. (Bilderberg suatu kumpulan yang menguasai negara-negara ... memimpin dunia). Selari dengan keasingan namanya, sehingga sekarang belum ada pihak yang sanggup memberikan gambaran menyeluruh tentang kumpulan ini terutama keputusan yang mereka buat, sedangkan tajuk-tajuk perbahasannya merangkumi masalah-masalah penting yang berpengaruh terhadap perjalanan dunia. .


Bilderberg diwujudkan secara rasmi pada tahun 1954. Mereka mengadakan perhimpunan setiap tahun di kota-kota Eropah yang dihadiri lebih kurang 115 hingg 120 orang. Perhimpunan-perhimpunan diadakan secara sulit. Wartawan tidak dibenarkan membuat liputan, sementara peserta perhimpunan dilarang membuat sebarang catatan ataupun mengadakan temubual dengan akhbar selepas perhimpunan berakhir. Jika ada sebarang maklumat yang diperolehi wartawan, mereka akan mencari helah supaya wartawan tersebut tidak menyebarkannya di akhbar ataupun kemungkinan wartawan itu dibunuh! Dengan demikian, banyak terdapat syubhah disekitar keberadaan perkumpulan Bilderberg juga kekuatan besar yang menyokongnya dari belakang. Agenda sulit dan keputusan-keputusan yang dihasilkan oleh perhimpunan mereka menjadi alasan kuat munculnya syubhah tersebut. Sokongan yang begitu banyak kepada perkumpulan Bilderberg merupakan perkara yang biasa berlaku bagi suatu organisasi kukuh yang mempunyai kemudahan yang lengkap dan tokoh - tokoh penting.

Untuk memulakan perbahasan ini kita akan melihat dari sudut pandangan para penyokong terlebih dahulu, kemudian pandangan para pengkritik agar nampak lebih jelas. Menurut pihak penyokong, sejarah perjalanan

Bilderberg sangat jelas, pendirinya Joseph H. Retinger seorang usahawan popular berbangsa Sweden, ia mempunyai hubungan luas dalam dunia politik Eropah. Pada tahun 1949 ia berjaya menubuhkan badan European Unification di Bandar Strasbourg, dan sejak masa belajar di University Sorbonne dia sudah berhasrat membina Great European Unification dalam erti militer dan ekonomi. Retinger pernah mengajukan idea Eropah Timur Bersatu kepada Perdana Menteri Perancis, Georges Clemenceau (1841-1926) dengan menggabungkan Austria, Poland dan Hungarian di bawah pentadbiran Jesuits (perkumpulan Society of Jesus yang ditubuhkan oleh Saint Ignatius Loyola tahun 1534) namun Clemenceau menolak dengan alasan ada kesan Vatican dalarn idea tersebut, sejak masa itu Retinger didakwa bekerja untuk Vatican.

"Beriku peluang untuk mengendalikan ekonomi sesuam bangsa dan aku tak peduli siapa yang berkuasa"- Mayor Amschel Rothchild tokoh perbankan Yahudi kelahiran Jerman, salah seorang pelopor penubuhan Bank Dunia dan IMF.

Tidak cukup dengan usahanya untuk mempersatukan Eropah, Retinger mengadakan perjalanan berulang kali ke Mexico dan berjaya membina pertubuhan perniagaan bersatu di sana pada tahun 1920an, sehingga mendapat kepercayaan luas dari pihak kerajaan Mexico. Pada dekad 50 ia menjalin hubungan dengan beberapa tokoh politik penting dan jeneral popular di barat.
Para penyokong Retinger mengatakan bahawa objektif daripada usaha-usahanya adalah untuk menyatukan dunia dalam suatu perdamaian di bawah kawalan dan penguasaan perkumpulan-perkumpulan antarabangsa, terbebas daripada kesan-kesan ideologi yang sering menjadi punca pertentangan antara negara. Perkumpulan-perkumpulan antarabangsa ini berkewajipan menyelesaikan pertentangan tersebut dengan mengguna kekuatan ekonomi dan militer yang kukuh, sehingga terbina persatuan global yang harmoni.

Retinger sedar bahawa usahanya untuk menguasai dunia mustahil terwujud kecuali apabila ada campur tangan Amerika Syarikat, untuk itu ia cuba menubuhkan Atlantic Community yang menjadikan Eropah sebagai objek penting dihadapan elite politik Amerika sekaligus mencegahnya daripada praktik politik terpisah seperti dahulu. Dalam usaha mewujudkan cita-citanya Retinger juga memohon bantuan dari rakan dekatnya yang berasal dari kerajaan Belanda iaitu Prince Bernhard, seorang tokoh popular dalarn. dunia politik Eropah j uga tokoh penting dalam syarikat minyak Shell di Belanda.

Pada tahun 1952 Retinger mencadangkan kepada Prince Bernhard untuk menjemput Para pernimpin kerajaan yang terbabit dalam perkurnpulan NATO dalarn. perhimpunan tertutup yang bererti suatu perhimpunan sulit tanpa diketahui oleh akhbar. Prince Bernhard kemudian menghubungi Presiden Amerika Syarikat, Truman untuk membincangkan cadangan perhimpunan tersebut.

Walaupun Truman bersetuju namun kumpulan Amerika Syarikat baru disusun pada masa pernerintahan Eisenhower. Orang yang banyak berjasa dalam penubuhan kumpulan Amerika adalah Jeneral Walter Bedell Smith, pengarah CIA dan CD Jackson. Sejak masa itu usaha-usaha awal dimula dengan kerjasama antara kumpulan Amerika Syarikat dan Eropah.

Perhimpunan pertama berjaya diadakan pada bulan Mei 1954 di hotel Bilderberg, Oosterbeek, Belanda. Dari nama hotel inilah akhirnya nama perkumpulan ini diisytiharkan secara rasmi. Perhimpunan ini dipimpin oleh Prince Bernhard yang kemudian dipercayai menjadi Pengerusi Bilderberg selama 22 tahun.

Pada tahun yang sama aliran politik Mc Carthysm sedang berkembang pesat di Amerika Syarikat, menyebabkan kumpulan Eropah khuatir jika ahli kumpulan Amerika terbabit dalam aliran ekstrem tersebut. Kejadian ini hampir sahaja menimbulkan pertentangan dalam perkumpulan, namun CD Jackson berjaya memastikan bahawa tidak akan ada ahli daripada kumpulan Amerika yang terbabit dalarn aliran McCarthysm pada tahun apa-perhimpunan tahun berikut.

Untuk mengadakan perhimpunan tahunan, perkumpulan Bilderberg memilih bandar-bandar tertentu di Eropah dengan dihadiri oleh Para ahlinya yang berjumlah lebih kurang 115-120 orang sahaja, kumpulan Eropah berjumlah 80 orang sementara 35 orang lainnya dari kumpulan Amerika Utara.

Satu pertiga daripada ahlinya adalah tokoh-tokoh politik yang masih aktif dan bakinya terdiri dari tokoh-tokoh penting dalam ekonomi, perniagaan, wartawan, komunikasi, industri dan pendidikan, diantara Para ahli ada yang disebut sebagai ahli tetap seperti Peter Carrington bekas Setiausaha Agong NATO dan Henry Kissinger bekas menteri luar Amerika Syarikat dan ahli-ahli tidak tetap yang dijemput oleh pihak perkumpulan untuk menghadiri perhimpunan tahunan.

Dalam setiap perhimpunan, tajuk yang akan dibahas selalu ditentukan oleh perkumpulan, para peserta tidak di benarkan membangkang atau mencadangkan tajuk apa pun, mereka duduk di hotel yang ditempah penuh dan berada di luar bandar yang senyap jauh dari tumpuan orang ramai Selama tiga hari perhimpunan berlangsung, para peserta tidak dibenarkan keluar hotel sehingga selesai, sementara bahagian luar hotel dikawal ketat oleh agen CIA dan beberapa agen sulit negara Eropah, dalam masa tertentu, jalan yang menghala ke hotel ditutup, biasanya perhimpunan diadakan pada pertengahan atau akhir hari bulan Mei setiap tahun.

Satu-satunya kerajaan Islam yang pernah menjadi tuan rumah perhimpunan Bilderberg adalah Turki iaitu pada tahun 1959 di hotel Janar, Istanbul dan tahun 1975 di kampung peranginan Altin Yunis, Gesme. Diantara tokoh Turki yang terbabit dalam perkumpulan Bilderberg adalah Selahattin Beyazit ahli tetap perkumpulan, Dinc Bilgin pemilik kumpulan akhbar Sabah dan stesen televisyen ATV, Gazi Ercel pengarah kepada Central Bank, Emre Goneesay professor bidang ekonomi dan bekas menteri luar, Hikmet Cetin bekas ketua parlimen Turki, Colakuglu pengarah kepada NTV.

Sementara itu para pengkritik Bilderberg mendakwanya sebagai perkumpulan yang diselubungi tanda tanya, terkesan berada dibawah pengaruh gerakan freemansory antarabangsa dengan. Agenda yang sangat sulit. Menurut mereka jika kegiatan-kegiatannya legal selari dengan kanun am dan untuk kebajikan umat manusia maka tidak perlu dirancang dalarn perhimpunan sulit (dibalik layar).

Disisi lain penyokong kewangan perkumpulan Bilderberg adalah Rockfeller Foundation dan sebuah bank milik keluarga Rothschild, dua tokoh Yahudi yag sangat popular, sebagaimana tokoh-tokoh penting dalam perkumpulan Bilderberg adalah ahli daripada gerakan freemansory. Retinger adalah seorang mason peringkat yang tinggi.

Secara logik, kegiatan suatu kumpulan kecil yang mencakup beberapa usahawan besar dengan kepentingan luas untuk menformat dunia dalam bentuk yang mereka suka tanpa meminta pertimbangan sama ada kebanyakan masyarakat ataupun Para pakar, merupakan suatu perkara yang bercanggah dengan kebebasan berpendapat juga demokrasi yang sering mereka dakwakan.

Dalam realitinya kegiatan mereka lebih cenderung menyerupai konspirasi atau terrorisme. Siapa yang memberi justifikasi kepada sekumpulan kecil orang kaya dan ahli politik untuk menentukan hala tuju hal ehwal dunia sesuai dengan kehendak nafsu mereka?

Suatu hal yang menarik dalam perkumpulan Bilderberg adalah kekuatan 'I polisinya yang tidak boleh dijangka dan sangat luar biasa. Beberapa Presiden Amerika Syarikat berjaya memenangi pilihanraya kepresidenan setelah menjadi ahli daripada Bilderberg, sebut sahaja Ronald Reagan, Jimmy Carter, George Bush dan Bill Clinton.

Pada tahun 1975 Margeret Thacher bergabung dengan Bilderberg dua tahun berikut ia terpilih menjadi Perdana Menteri Britain. Dalam perkembangan berikutnya Tony Blair seorang politikus muda berjaya naik ke pentas.

Perdana Menteri Britain setelah bergabung dengan Bilderberg empat tahun sebelumnya. Pada tahun 1998 beberapa wartawan berjaya masuk melalui saluran udara hotel Turnberry, Scotland tempat perhimpunan berlangsung. Dalarn tajuk tulisan "The new world intelligence update" mereka membuat kesimpulan hasil penyiasatan berikut sebagai 'jika konflik Kosovo terhalang maka ada strategi lain untuk menyalakan api perang di Cyprus. 11 1 maknanya perang akan berlaku sama ada di Kosovo atau Cyprus, laindaripada itu. ada imej bahawa isu globalisasi masa hadapan adalah Unifikasi Eropah-Atlantik.

Robert Eringer seorang wartawan Amerika Syarikat dan penulis buku 'Bilderberg Group, The Global Manipulators',menceritakan pengalamannya ketika mengumpulkan maklumat dan data tentang Bilderberg, ia berusaha menghubungi beberapa tokoh di jabatan kementerian luar negara Amerika Syarikat dan ahli kuasa CIA yang menghadiri perhimpunan Bilderberg, namun ia tersentak apabila mendapar jawapan ringan bahawa mereka tiaak mengetahui apa-apa tentang Bilderberg. Seorang pengamat politik Turki, Fekrat Artan menulis dalam akhbar Al-Zaman 11 selama tajuk yang dibahas ini sangatpenting, mengapa mesti dilakukan dalam perhimpunan sulit? Yang boleh menjadi alasannya adalah bahawa mereka merupakan suatu kekuatan yang ingin mengkehendaki sebarang orang terdapat dalam kertas kerja yang mereka bahas. Dan munculnya ungkapan seperti Global Government, saya pastikan sebagai tanda adanya matlamat untuk membentuk dunla ini sesuai dengan keinginan mereka, dengan bentuk macam apa? Saya tidak tahu, sama ada berakibatbaik untuk semua manusia atau sebaliknya. Jika memang untuk kebaikan hendaknya dibahas secara terbuka dan jelas membahaskan agar supaya diketahui oleh orang ramai ..

Editor kepada majalah Matrix, Charles Overbeck menggambarkan suasana perhimpunan Bilderberg tahun 1998 menentukan harga seperti berikut: "...pada 14 hari bulan Mei 1998, seramai 120 tokoh penting dalam bidang politik dan ekonomi bergerak menuju sebuah hotel di pinggiran Scotland dengan limousin hitam untuk menghadiri sebuah perhimpunan yang menghasilkan keputusan-keputusan penting dan berpengaruh terhadap perkembangan tamadun barat)uga masa hadapan di bawah kawalan ketas satu kumpulan tentera bersenjata...

Kelab Bilderberg aktif semula.

Menurut laporan tidak rasmi tentang perhimpunan ke 46 ini, tajuk-tajuk yang akan dibahas mencakup masalah hubungan Atlantik dalam masa transisi, NATO, krisis ekonomi Asia, perkembangan perbezaan purata kekuatan militer, Jepun, Turki, model ideal masyarakat Eropah. Perhimpunan diadakan secara informal, Para peserta dipilih ecara teliti oleh Kelab Bilderberg, bermula dari John M Deutch bekas pengarah kepada CIA hingga Christine Todd Whitman gabenor New Jersey, mereka membahas bersama cara mengukuhkan kepimpinan barat dibawah bayangan New World Order"

Menurut Overbeck :" Unsur sulit sangat penting agar supaya Para pesertaperhimpunan dapat berbicara dengan bebas, majority masyarakat dunia tidak tabu apa-apa mengenai keputusan yang diambil dalam perhimpunan meskipun sangat berpengaruh terhadap perjalanan pelbagai negara dan perniagaan antarabangsd'. Dibahagian akhir tulisannya, Overbeck menguraikan cataran para pengkritik Bilderberg : "Perkumpulan Bilderberg mendakwa dirinya di atas seluruh pernerintahan dan negara., Prince Bernhard pernah berucap sungguh pelik mendidik dan membina semula masyarakat awam agar supaya terasing daripada kesan kekuasaan negaranya menuju suatu pertubuhan global yang menguasai seluruh umat manusia.

Dengan secara paksa perkumpulan ini membahaskan dan mentadbir kewangan antarabangsa, menentukan harga dan cukai di seluruh dunia,berperanan dalam memilih calon yang akan menjawat puncak kekuasaan sekaligus menyingkirkan orang-orang yang tidak disukainya, mereka tidak pernah merancang untuk menyelesaikan masalah-masalah antarabangsa seperti masalah kesihatan, sumber kekayaan alam, pencemaran persekitaran dan pertanian, melainkan merancang ratacara memperluas kekuasaan dan memperkaya ahli-ahlinya walaupun bercanggah dengan hak asasi manusia danmerosak persekitaran di seluruh dunia'

Perhimpunan terakhir Bilderberg diadakan di Genvel, Belgium tarikh 1-3 Jun 2000, dari 98 peserta yang tercatat dalam senarai lebih dari sepuluhorang diantaranya adalah pengusaha Bank di Eropab dan dunia, selain ahlipolitik, konglomerat dan pakar akademik. Di antara mereka yang hadir adalah : Ratu Belanda Queen Beatrix, George Soros, Henry A Kissinger, David Rockefeller, James Wolfensohn Presiden The World Bank, Mike Moore Director Jeneral Paavo Lipponen PM Finland, Louise Frechette Timbalan Setiausaha Agung PBB, Donald E Graham penerbit akhbar The Washington Post, John M Deutch bekas pengarah CIA, Leif Johansson presiden syarikat
Volvo.

Pengerusi perkumpulan Bilderberg sekarang adalah Viscount E Davignon, seorang tokoh popular pengerusi bank raksasa di Belgium Societe Generale de Belgique, presiden AMUE (The Association for The Monetary Union of Europe), memiliki hubungan erat dengan Kissinger Associates juga ahli daripada David Rockefelleis Trilateral Commission. Ketika wartawan meminta komen mengenai perhimpunan itu, Davignon hanya menjawab : 'saya kira tidak perlu kerana tidak adaperkara penting yang,mesti saya sampaikan" Padahal tajuk vang dibahas dalam perhimpunan Bilderberg kali itu merangkum masalah pilihanraya di Amerika Syarikat, gIobaIisasi, ekonomi baru,Balkan dan perluasan kepentingan serta hak Eropah?

IniIah Bilderberg. perkumpulan sulit yang membabitkan ahli politik. konglomerat dan pakar dalam berbagai-bagai bidang dalam rangkaian pembuat konspirasi dan usaha perosakan dunia dalam skala global, kesan freemansory yang tidak mungkin dinafikan sangat selari dengan tabiat bangsa Bani Israel sebagaimana termaktub dalam Al Quran, dalam surah Al Isra’ avat 4 hingga 8 :

"Telah kami wahyukan kepada Bani Israel dalarn kitab. Sungguh kamuberbuat bencana dua kali dimuka bumi dan berlaku sombong dengan kesombongan yang besar. Apabila datang janji (seksaan) untuk yang pertama daripada keduanya. Kami bangkitkan kepadamu beberapa orang hamba Kami yang gagah perkasa, lalu mereka itu mundar-mandir (mencarimu) dalam negeri.
Itulah janji yang mesti diperbuat (dilakukan) Kemudian Kami kembalikan kekuasaan kepadamu dan Kami anugerah kamu harta benda dan anak-anak dan Kami jadikan kamu mempunyai kaum yang banyak. Jika kamu berbuat baik, nescaya kamu berbuat baik untuk dirimu. Jika kamu berbuat jahat. (balasannya) untuk dirimu pula. Maka apabila datang janji (seksaan) yang kemudian. (Kami bangkitkan musuhmu) sehingga mereka menghinakan mukamu dan memasuki masjid (Baitul Maqdis) sebagaimana mereka itu telah memasukinya pertama kali, lalu mereka membinasakan apa yang mereka kuasai dengan kebinasaan(yang hebat). Mudah-mudahan Tuhamu mengasihi kamu. Jika kamu kembali (berbuat dosa) nescaya Kami kembali Pula (menyeksamu) Dan Kami adakan neraka jahanam sebagai penjara. untuk orang-orang kafir.

Wallahualam..
Related Posts with Thumbnails